Cuti

6:24 PM


Bismillah,
Assalamualaikum.

Yeay, alhamdulillah semester satu sudah berakhir dan yang paling best ialah dapat semester break selama sebulan. Haahaa.. Mungkin terselah kebudakan aku tapi uniten jarang kot nak bagi cuti sebanyak itu. Alih alih banyak pun 2 minggu.

*****
Dia termenung nun jauh ke sana. Hatinya parah. Sakit.

Sakit yang teramat.

Jiwa nya ketakutan. Bagai takut untuk dicabut nyawa bahkan lebih dari itu.

Apa yang harus dia lakukan? Bagaimana nanti dia survive? Kenapa dia tetap melakukan hal itu?

Uaaarrrrggghhh..

Bukankah dia sudah berjanji tidak akan membuatnya lagi? Apakah dia sudah lupa?Kenapa dia memungkiri?

Sungguh otak dia begitu ligat berfikir. Berfikir akan kehidupannya yang bakal menjelang. Berfikir pada balasan yang dahsyat mungkin dia terima kelak.

Akhirnya, mata itu menitiskan air mata jua. Dia kalah. Jatuh tersungkur. Siapa lagi yang mampu membantunya selain dirinya sendiri. Itu semua dek kekhilafan dan keterlanjuran dirinya.

Dia nekad.

Ya, dia sudah nekad.

Nekad, untuk bertaubat kembali.

Taubat yang sungguh sungguh.

Taubat yang akan menghalang dirinya dari melakukan dosa itu kembali

Taubat itu taubatan nasuha.

Dan alquran ditangan dibuka semula. Dia merenung ayat. Umpama Allah sedang memberi dia solusi diatas kebuntuan dia. Allah itu Maha Mengetahui. Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Cuma dia yang melupakan hal itu.

"Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka - dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya)"
Ali Imran : 135

Mungkin hasutan untuk mengulangi dosa itu akan kembali tapi dia harus lawan. Bermujahadah demi Allah. Kembali kepada Allah sebaik sahaja iman nya lemah.

Iman seorang hamba sepertinya yazid wa yankus (naik dan turun)
*****
Semoga cuti atau masa lapang yang dikurniakan kepada kita dapat dimanfaatkan sebaiknya agar tidak menyesal di kemudian hari.

Cerita di atas hanyalah rekaan semata

You Might Also Like

0 comments

Assalamualaikum,
~sila tinggalkan komen anda~
~Insya-Allah, komen anda amat dihargai dan berharga~

Thanks kerana sudi meluangkan masa

5TH BATCH